domingo, 28 de octubre de 2007

La llengua asturllionesa nas escuelas / La lengua asturleonesa en las escuelas

LA LLENGUA ASTURLLIONESA NAS ESCUELAS

Foi una prestosa noticia que, dispuéis de la reconocencia de la Llengua Llionesa ou Asturllionesa na Propuesta de Reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión, el viceconseyeiru d'Educación, el Sr. D. Francisco Sánchez-Pascuala, dixera que la Junta de Castilla y León estudiaría la posibilidá d'impartir l'asignatura de Llengua Llionesa nos centros escolares.

«Nosotros estamos abiertos siempre que los niños adquieran una mayor riqueza idiomática. Si se trata de una buena propuesta y, siempre que sea una asignatura extraescolar y optativa, podríamos llegar a un acuerdo. Queremos lo mejor para nuestros alumnos» manifestóu D. Francisco Sánchez-Pascuala.

Querreríamos imaxinar qu'una buena propuesta pal Sr. Sánchez-Pascuala ha d'emprencipiar na institución qu'él mesmu representa, aprobando la Junta de Castilla y León una Llei de Protección, Usu y Promoción de la Llengua Llionesa, axustándose asina a lo que la Propuesta de Reforma del Estatutu de Castiella y Llión diz al respective de la Llengua Llionesa.

«El leonés será objeto de protección específica por parte de las instituciones por su particular valor dentro del patrimonio lingüístico de la Comunidad. Su protección, uso y promoción serán objeto de regulación.» Art. 5.2 de la Propuesta de Reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión.

Entós, parez lóxico pensar que, en collaboración colas Universidades de la Comunidá (especialmente las de Llión y Salamanca, por ser las qu'atienden el territoriu que se considera dientro del dominiu llingüísticu de la Llengua Llionesa), en collaboración cola Academia de la Llingua Asturiana (anguaño, l'únicu organismu español con competencias sobre la Llengua Asturllionesa) y cola participación de las asociaciones en favor de la Llengua Llionesa (que llevan años dedicándose a la protección y promoción de l'amentada llengua), la Junta de Castilla y León fomentará la creación d'una Institución Normativa qu'en primer llugar desenvuelva la normalización d'esta llengua, nun segundu llugar conforme'l conteníu curricular necesariu pal sou aprendizaxe y nun tercer llugar s’empuntie mui especialmente a la formación d'un personal docente axeitáu pa impartir l'asignatura de Llengua Llionesa nos centros escolares.

Esta Institución Normativa habría d'incluyir nas suas xeiras un importante esfuerzu d’investigación y recopilación de fuentes sobre la llengua en tolas suas variantes y, frutu d'esti trabayu y n’estreita collaboración colas diferentes universidades y organimos enantes amentaos, la edición d'un Diccionariu de la Llengua Llionesa qu'arrecade formas de tolas variedades faladas na comunidá. Esti trabayu, que sin la suficiente reconocencia y apoyu dende las instituciones faen anguaño las asociaciones na defensa de la Llengua Llionesa cumo FURMIENTU, ye'l meyor caminu pa qu’una buena parte de la sociedá nun refugue la llengua. Ye preciso beber nas fuentes vivas que tovía tien la llengua pa nun producir la sensación d'estar imponiendo na sociedá actual una cultura ayena y estraña.

No que se refier a la normalización que la Llengua Llionesa precisa na Comunidá Autónoma, namás fairía falta fixar unas normas ortográficas y gramaticales que valgan pa escribir en cualquier variedá y una descripción de las características xenerales de la llengua en tolas variantes faladas nel territoriu de la comunidá. Sicasí, ha de tenese en cuenta qu'el dominiu llingüísticu axunta territorios que quedan fuera de las llendes de la Comunidá Autónoma, polo qu’esta normalización tendría que consensuase colos organismos competentes nesta materia de los diferentes territorios involucraos.

Cuando nel mes de setiembre del pasáu añu se publicóu la Propuesta de Reforma del Estatutu de Castiella y Llión nel Boletín Oficial de las Cortes de Castiella y Llión, pudimos observar con muita espectación cumo s'aceptaba la Llengua Llionesa cumo dalgo dino de protección específica y reconocencia oficial. L'Asociación Cultural Zamorana FURMIENTU, que dende planteamientos serios, demostróu un verdadeiru interés pola nuesa llengua, con un trabayu continuu y calláu, quier ver nas declaraciones del viceconseyeiru d'Educación de Castiella y Llión, un pasu más na xeira qu'encetonen los gobernantes pa la recuperación d'una parte importantísima de la nuesa cultura. Esti caminu ye llargu y difícil, polo qu'aguardamos qu'estas declaraciones nun seyan dalgo namás cosmético ou anecdótico, quedando la sua causa nun caprichu de dalgunos grupos políticos, restrinxíu a la provincia de Llión, y sin nengún tipu de seriedá nin llizaz científicu nin pedagóxicu.

D'esta miente, creemos que los responsables políticos autonómicos y municipales nun han de buscar una rentabilidá política y/ou económica nel curtu prazu. Cuidamos qu'una verdadeira protección de la Llengua Llionesa tien que basase nel trabayu d'espertos, nas universidades de la Comunidá Autónoma, nas asociaciones defensoras de la llengua, nun profesoráu axeitáu y na promoción d'investigaciones y publicaciones, entre outras muitas mididas.

Esperemos que los nuesos políticos estean a l'altura de las espectativas creadas.


Asociación cultural zamorana FURMIENTU




LA LENGUA ASTURLEONESA EN LAS ESCUELAS

(versión en castellano)

Es una magnífica noticia que, tras el reconocimiento de la Lengua Leonesa o Asturleonesa en la Propuesta de Reforma del Estatuto de Autonomía de Castilla y León, el viceconsejero de Educación, el Sr. D. Francisco Sánchez-Pascuala, manifieste que la Junta estudiaría la posibilidad de impartir la asignatura de Lengua Leonesa en centros escolares.

«Nosotros estamos abiertos siempre que los niños adquieran una mayor riqueza idiomática. Si se trata de una buena propuesta y, siempre que sea una asignatura extraescolar y optativa, podríamos llegar a un acuerdo. Queremos lo mejor para nuestros alumnos» manifestó D. Francisco Sánchez-Pascuala.

Queremos imaginar que una buena propuesta para el Sr. Sánchez-Pascuala debe iniciarse desde la institución que él mismo representa, aprobando la Junta de Castilla y León una Ley de Protección, Uso y Promoción de la Lengua Leonesa y atendiendo, de este modo, lo que la Propuesta de Reforma del Estatuto de Castilla y León dice respecto a la Lengua Leonesa.

«El leonés será objeto de protección específica por parte de las instituciones por su particular valor dentro del patrimonio lingüístico de la Comunidad. Su protección, uso y promoción serán objeto de regulación.» Art. 5.2 de la Propuesta de Reforma del Estatuto de Autonomía de Castilla y León.

Por tanto, parece lógico pensar que, en colaboración con las Universidades de la Comunidad (especialmente las de León y Salamanca, por ser las que atienden el territorio que se considera dentro del dominio lingüístico de la Lengua Leonesa), en colaboración asimismo con la Academia de la Llingua Asturiana (actualmente el único organismo español con competencias sobre la Lengua Asturleonesa) y con la participación de las asociaciones en favor de la Lengua Leonesa (que llevan años dedicándose a la protección y promoción de dicha lengua), la Junta de Castilla y León fomentará la creación de una Institución Normativa que en primer lugar desarrolle la normalización de esta lengua, en segundo lugar conforme el contenido curricular necesario para el aprendizaje de nuestra lengua y en tercer lugar se dedique muy especialmente a la formación de personal docente cualificado para impartir la asignatura de Lengua Asturleonesa en los centros escolares.

Esta Institución Normativa debería incluir entre sus cometidos la realización de un importante esfuerzo de investigación y recopilación de fuentes sobre la lengua en todas sus variantes y, fruto de este trabajo y en estrecha colaboración con las diferentes universidades y organismos anteriormente mencionados, la edición de un Diccionario de la Lengua Leonesa que incluya formas de todas las variedades habladas en nuestra comunidad. Este trabajo que, a duras penas y sin el suficiente reconocimiento ni apoyo por parte de instituciones y organismos oficiales, llevan actualmente a cabo las asociaciones en defensa de la Lengua Leonesa como FURMIENTU, es el mejor camino para evitar la reacción de rechazo hacia nuestra lengua de buena parte de nuestra sociedad. Es necesario beber de las fuentes vivas que nuestra lengua aún conserva para no producir la sensación de estar imponiendo en la sociedad actual una cultura ajena y extraña.

En cuanto a la normalización que la Lengua Leonesa precisa en nuestra Comunidad Autónoma, bastaría con que se fijasen unas normas ortográficas y gramaticales que valgan para escribir en cualquier variedad y una descripción de las características generales de la lengua en todas las variantes habladas en el territorio de la comunidad. Todo ello teniendo siempre en cuenta que el dominio lingüístico de esta lengua abarca territorios fuera de nuestra propia Comunidad Autónoma, por lo que dicha normalización se debería consensuar con los organismos competentes en esta materia de los diferentes territorios involucrados.

Cuando allá por el mes de septiembre del pasado año se publicó la Propuesta de Reforma del Estatuto de Castilla y León en el Boletín Oficial de las Cortes de Castilla y León, pudimos observar con gran expectación como se aceptaba la Lengua Leonesa como algo digno de protección específica y de reconocimiento oficial. La Asociación Cultural Zamorana FURMIENTU, que desde planteamientos serios, ha demostrado verdadero interés por nuestra lengua, con un trabajo continuo y callado, quiere ver, ante las declaraciones del viceconsejero de Educación de Castilla y León, un paso más en el camino recién iniciado por nuestros gobernantes hacia la recuperación de una parte importantísima de nuestra cultura. Este camino es largo y seguro que difícil, por lo que esperamos que estas declaraciones no queden en algo meramente cosmético o anecdótico, reduciendo la causa a un capricho de ciertos grupos políticos, circunscrito a la provincia de León, y sin ningún tipo de seriedad ni fundamento científico ni pedagógico.

En cualquier caso, creemos que los responsables políticos autonómicos y municipales no deben buscar una rentabilidad política y/o económica en el corto plazo. Consideramos que una verdadera protección de la Lengua Leonesa debería basarse en el trabajo de expertos, en las universidades de la Comunidad Autónoma, en las asociaciones defensoras de la lengua, en un profesorado cualificado y en la promoción de investigaciones y publicaciones, entre otras muchas medidas.

Esperemos que nuestros políticos estén a la altura de las expectativas creadas.


Asociación cultural zamorana FURMIENTU

1 comentario:

Zzç dijo...

Buonas notícias!
Yá era tiempo :D